ساختارمند؛ مثل فرآیند انتقال دانش

حامد کوچک پور کارشناس ارشد مدیریت دانش در شرکت مشاوران توسعه آینده    حامد کوچک پور
   کارشناس ارشد مدیریت دانش
  

تاریخ انتشار:
1402/8/20
انتقال دانش ساختارمند، فرآیند شناسایی، جذب و انتقال دانش ضمنی ارزشمند و غیرمستند حاصل از سال‌ها تجربه عملی است که در ذهن متخصصان و سایر افراد آگاه به کار ذخیره می‌شود. سازمان‌ها در انتقال دانش ساختار یافته برای تحقق اهداف زیر تلاش می‌کنند:
  •     حفظ دانش مهم در هنگام بازنشستگی یا جابجایی کارکنان؛
  •     حمایت از توسعه حرفه‌ای برای کارکنان در مسیر پیشرفت شغلی؛
  •     بهبود چابکی و انعطاف‌پذیری کسب‌وکار از طریق بهبود دسترسی به دانش حیاتی.
نتایج انتقال دانش ساختاریافته می‌تواند بسیار ارزشمند باشد اما این فرآیند به خودی خود استقرار نمی‌یابد و نیازمند منابع است. 
برخی از دانش‌های ضمنی را می‌توان با ایجاد ارتباط بین مدیریت دانش و فرآیندهای سازمان به روش‌هایی به دست آورد که امکان تسهیم از یک نفر به گروهی از افراد را فراهم کند. مانند تدوین اسناد، ترسیم مدل‌های بصری و برگزاری دوره‌های آموزشی که در این موارد انتقال فردی به جمعی صورت می‌پذیرد. تیم KM برای این منظور نیازمند تسهیل‌کننده مناسبی است که اطلاعات کافی درباره موضوع کسب‌وکار و فرآیندهای آن را داشته باشد.
از سوی دیگر، برخی از دانش‌ها تنها می‌توانند به طور مستقیم از فردی به فرد دیگر منتقل شود. این رویکرد تجربه ارزشمندی برای هر دو طرف می‌باشد اما به علت زمان‌بر بودن، ممکن است در مقیاس کل سازمان قابل پیاده‌سازی نباشد.
 

به‌روش‌هایی برای انتقال دانش ساختارمند

کلید موفقیت در بکارگیری رویکردهایی که در ادامه بررسی می‌کنیم این است که در ابتدا بدانید چه محتوایی ارزش انتقال دارد و چه مواردی کم اهمیت هستند. پس از آن از موارد زیر که مهم‌ترین و ماندگارترین شیوه‌های APQC است، به یافتن روش مناسب ثبت یا انتقال ساختار یافته دانش بر اساس فرهنگ سازمانی خود بپردازید.

1. ایجاد نقشه دانش یا ممیزی آن؛ نقطه شروع 

از آنجایی که انتقال ساختار یافته دانش مستلزم زمان و تلاش قابل توجهی است، سازمان‌ها ابتدا باید تعداد محدودی از حوزه‌های حیاتی را که سرمایه‌گذاری در آن‌ها به ثمر می‌رسد را انتخاب کنند. بهترین راه برای انجام این کار از طریق:
  •     ممیزی دانش: بررسی دارایی‌های دانشی و ارزیابی استراتژی مدیریت دانش؛
  •     ایجاد نقشه دانش: طرح کلی از دانش ضمنی و صریح درگیر در هر مرحله از فرآیندها یا فعالیت‌های کلیدی کسب‌وکار.
این رویکردها را می‌توان بر اساس ابعاد سازمان در تمام بخش‌ها یا در سطح یک بخش به عنوان پایلوت بکار گرفت. هر دو رویکرد به مدیریت دانش و رهبران سازمان کمک می‌کنند تا بفهمند دانش مهم کجاست، چگونه جریان می‌یابد و مهم‌ترین موانع و شکاف‌هایی که باید برطرف شوند؛ کدام موارد هستند.
در حالی که این دو رویکرد را می‌توان به تنهایی استفاده کرد اما بهره‌گیری همزمان از هر دو مورد، جامع‌ترین و آگاهانه‌ترین مبنا را برای ارزیابی نیازها و فرصت‌های موجود جهت انتقال دانش ساختارمند ارائه می‌دهد. ممیزی دانش، تصویر بزرگ‌تری از استراتژی مدیریت دانش را به تصویر می‌کشد در حالی که نقشه‌های دانش ابزار تاکتیکی‌تر و عملی‌تری برای ارزیابی جریان دانش و یافتن شکاف‌ها ارائه می‌کنند. ممیزی‌های دانش برای تشخیص اینکه چه مشکلاتی را می‌خواهید حل کنید و چرا باید انتقال دانش ساختاریافته را انجام دهید بسیار مفید است اما نقشه‌های دانش برای تعیین دقیق مکان‌هایی که دانش حیاتی در آن نهفته است، چه کسی آن را دارد و چه کسی به آن نیاز دارد، بهتر است.

2. مقایسه و اولویت‌بندی فرصت‌های انتقال دانش

هنگامی که فهرستی از حوزه‌های حیاتی که در آن انتقال ساختار یافته دانش مورد نیاز است تهیه شد، گام بعدی اولویت‌بندی آن لیست است. باید توجه داشت که شما نمی‌توانید به یکباره با همه مشکلات مقابله کنید. مهم‌تر از آن، اگر کارکنانی که این دانش را دارند بازنشسته شوند یا سازمان را ترک کنند، برخی از فرصت‌ها برای کسب دانش ناپدید خواهد شد. همچنین برخی فرصت‌ها برای انتقال دانش دسترس‌پذیر‌ی بیشتری از سایر موارد خواهند داشت. به عبارتی سنگ بزرگ علامت به هدف نزدن هست و سعی کنید اهدافی کوچک اما کلیدی را انتخاب کنید!
ماتریس خطر از دست دادن دانش را به عنوان یک ابزار اولویت‌بندی ساده، مؤثر و جامع توصیه می‌کنیم. این ماتریس به شناسایی حوزه‌های دانشی کمک می‌کند که در معرض بالاترین خطر از دست دادن هستند و برای مستندسازی یا انتقال حیاتی‌تر می‌باشند. پر کردن ماتریس با ذینفعان تجاری (به عنوان مثال، مدیران و کارشناسان موضوع) به صرفه‌جویی زمان، منابع و تلاش مورد نیاز برای انجام انتقال ساختارمند دانش کمک می‌کند.

3. ایجاد تنوع در رویکردها

راه‌های زیادی برای انتقال دانش ساختارمند وجود دارد. در حالی که همه رویکردها می توانند کارساز باشند اما برخی از آن‌ها بسته به نیاز انتقال دانش، متخصص و فرهنگ سازمان بهتر از سایرین عمل می‌کنند. APQC به تیم‌های مدیریت دانش توصیه می‌کند که به دقت در مورد اینکه کدام رویکرد برای هر سناریوی انتقال دانش مناسب‌تر است، تحلیل داشته باشند چرا که انتخاب رویکرد نادرست می‌تواند منجر به مشکلات زیادی برای جایگاه مدیریت دانش و ذینفان کسب‌وکار می‌شود.
رویکردهای استخراج ساختارمند را بر اساس ماتریس خطر و تهدیدها و فرصت‌های موجود تعریف کنید.

4. تعریف فرآیندهای انتقال دانش به عنوان رویدادهایی با محدودیت زمانی

انتقال دانش ساختاریافته مستلزم آن است که مشارکت کنندگان زمانی را به دور از وظایف شغلی عادی خود اختصاص دهند. برای موفقیت این رویکرد، تیم KM باید محدودیت‌ها و الزامات هر تعامل را مشخص کند. باید توجه داشت که متقاعد کردن کارشناسان برای مشارکت و متقاعد کردن مدیران آن‌ها برای حمایت از مشارکت پرسنل زمانی که اهداف، جدول زمانی و تعهدات در یک طرح به‌صورت واضح مشخص شده، بسیار ساده‌تر است.
همچنین مهم است که زمان و مکان مناسب جهت ایفای نقش درست تعاملات دانش‌محور ایجاد کنند تا انتقال دانش به بهترین شکل رقم بخورد. افرادی که از تجارب مطرح شده یاد گرفته و آن را بکار می‌گیرند، گیرنده‌های منفعل نیستند و سؤالاتی برای شفافیت آنچه به اشتراک گذاشته شده است، خواهند داشت. این بازخورد باید در فرآیند انتقال ادغام شود تا اطمینان از اشتراک منطقی همه اطلاعات مورد نیاز استفاده‌کنندگان از این تجارب توسط خبرگان یا منابع دانشی حاصل شود.

5. تقدیر از متخصصان و ذینفعان مشارکت کننده

مهم نیست که کدام رویکرد را انتخاب می‌کنید اما آگاه باشید که انتقال دانش ساختارمند در ابتدای مسیر و تا زمانیکه به فرآیند و فرهنگ ثابت کاری تبدیل نشده، یک درخواست بزرگ برای هر متخصص است. این کار به زمان و تفکر نیاز دارد و برای برخی به عنوان یک تهدید بالقوه در مورد جایگاه شغلی آن‌ها به نظر می رسد. همواره خود را برای پاسخ به این سوال آماده کنید که آیا از دانش من استفاده می‌کنند تا بتوانند جایگزین من شوند؟!
 بنابراین، مهم است که اقدامات صورت گرفته در زمینه انتقال دانش را به عنوان یک فرصت خاص و دلیلی برای جشن قرار دهیم. راه‌های زیادی برای انجام این کار وجود دارد، از جمله:
  •     معرفی افراد در سازمان (به عنوان مثال انتشار برترین‌ها در خبرنامه، معرفی افراد در شبکه داخلی شرکت یا برگزاری جلساتی با حضور مدیران ارشد)؛
  •     یادداشت‌های تقدیر برای شخص نویسنده دانش از رهبران ارشد و مطالعه کنندگان دانش؛
  •     جوایز (از جمله جوایز مادی یا معنوی و همچنین نشان‌های مجازی در سامانه‌های شرکت برای افراد)؛
  •     تعریف یک نقش و برنامه همکاری رسمی.
تیم‌های مدیریت دانش می‌توانند با همکاری ذینفعان کسب‌وکار در سطوح مختلف سازمان، راه‌هایی برای تجلیل از کارشناسان به روش‌هایی که برای آن‌ها معنادارتر است، بیابند. همواره توجه داشته باشید بسیاری از کارشناسان دوست دارند از طریق ارتباطات شرکتی و مراسم رسمی مورد تقدیر قرار گرفته و شناخته شوند اما برخی در کانون توجه احساس ناراحتی کرده و ترجیح می‌دهند این قدردانی‌ها حالت خصوصی و شخصی داشته باشد.

6. تعامل با واحد آموزش برای ادغام مدیریت دانش با چرخه زندگی کارکنان

انتقال ساختارمند دانش زمانی بهترین بهره‌وری را دارد که با چرخه عمر کاری افراد همسو باشد. هدف این است که دانش از افراد متخصص و آگاه به سایرین منتقل شود اما باید توجه داشت که دریافت‌کنندگان دانش در جایگاه مناسب شغلی خود باشند. به بیانی دیگر نیاز است طبقه‌بندی و زمانبندی برای انتقال دانش به صورتی باشد که افراد متناسب با جایگاه خود به آن دسترسی داشته و با پراکندگی مطالب غیرکاربردی روبرو نشوند. برخی از بهترین تیم‌های انتقال دانش شامل سطوح مختلف تجربه هستند اما باید در مورد زمان کسب و انتشار تجارب آگاهانه برنامه‌ریزی کرد.
بهترین رویکرد تعامل با تیم‌های منابع انسانی و آموزش برای ادغام انتقال دانش در نردبان‌های پیشرفت و ارتقاء شغلی است. این یک فرآیند استاندارد را ایجاد می‌کند که از طریق آن یادگیرندگان در آموزش پذیرترین زمان به منابع دانش دسترسی پیدا می‌کنند و رغبت برای کسب تجارب به بالاترین میزان خود خواهد رسید. همواره همکاری با واحد آموزش در تمام اقدامات برای انتقال دانش ساختارمند توصیه می‌شود زیرا این گروه می‌تواند در نیازسنجی و تعریف دانش پایه برای رشد کارمندان کمک کند.
سخن پایانی
انتقال دانش ساختارمند از نظر برنامه‌ریزی، زمان و تلاش مورد نیاز برای ایجاد فرآیند متناسب، در رده بالای رویکردهای مدیریت دانش قرار دارد اما زمانی که به درستی انجام و در فرصت‌های مناسب به کار گرفته شود، نتایجی را ایجاد می‌کند که به هیچ طریق دیگری نمی‌توان به آن دست یافت.


منبع:
Understanding Structured Knowledge Transfer, January 28, 2022
 


شناخت سازمانی و استخراج درخت‌واره سازمان حفاظت محیط زیست
شناخت سازمانی و استخراج درخت‌واره سازمان ...
مدیریت دانش در پروژه‌های شرکت پلیمر آریاساسول
مدیریت دانش در پروژه‌های شرکت پلیمر آریا ...
مدیریت دانش و صنعت 4.0 پارادایم های جدید برای خلق ارزش
مدیریت دانش و صنعت 4.0 پارادایم های جدید ...
صنایع یاس ارغوانی
مهندس طاهری- صنایع یاس ارغوانی
نظام جامع مدیریت دانش با همکاری سازنده و تعهد کاری مجموعه مشاوران توسعه آینده توسط شرکت مهندسی صنایع یاس ارغوانی در مدیریت امور فناوری اطلاعات بانک ملت، با موفقیت پیاده‌سازی شد.
با عنایت به این موضوع که استفاده افراد از فرآیندها و ابزارهای مدیریت دانش و مشارکت در این مهم کاملاً امری فرهنگی است؛ کماکان جهت مشارکت حداکثری همکاران و اثربخش‌سازی دانش‌ها و تجارب اشتراک‌گذاری‌شده در ابتدای مسیر هستیم. همچنین امیدواریم با همکاری و رهنمودهای ارزنده تیم مشاوران توسعه آینده به موفقیت کامل در این مسیر نائل آییم

 
شرکت پتروشيمی رازی
مهندس اقتداریان- شرکت پتروشيمی رازی
مشاوران توسعه آینده به‌عنوان اولین شرکت ایرانی که از سال ۱۳۸3 در حوزه مدیریت دانش فعالیت داشته، توانسته است با بکارگیری روش‌های نوین و به‌روزآوری شیوه‌های کاری در صنایع بزرگ کشور ایفای نقش نماید. این نقش آفرینی با کشف، استخراج و غنی‌سازی دانش سازمانی و بهبود روش‌های انجام کار، به شکل چشم‌گیری در طیف وسیعی از مشتریان منجر به کاهش دوباره‌کاری‌ها، افزایش مزیت رقابتی و تاب‌آوری آن‌ها در فضای کسب‌و‌کار شده است.
شرکت ملی گاز ایران
مهندس صدری- شرکت ملی گاز ایران
جمع‌آوری قریب به 1500 بسته دانشی ارزشمند از 50 مدیر ارشد و خبره شرکت ملی گاز ایران ،کاری دشوار اما کم نظیر بود که تیم اجرایی و کارشناسان به خوبی از عهده آن بر آمدند.
شهرداری منطقه 10
مهندس شریف زاده- شهرداری منطقه 10
در سال ۱۳۹۱ به همت اداره آموزش شهرداری منطقه ۱۰ تهران، سیستم مدیریت دانش شهرداری منظقه ۱۰ راه‌اندازی شد. با همکاری شرکت مشاوران توسعه آینده مراحل شناخت، SWOT، شناسایی فیلدهای دانشی شهرداری، مصاحبه با خبرگان و... انجام پذیرفت و در نهایت با نصب نرم‌افزار مدیریت دانش، سامانه شهرداری منطقه ۱۰ راه‌اندازی شد. شهرداری منطقه ۱۰ تهران اولین شهرداری در سراسر کشور است که دارای این سامانه بوده و به‌طور فعالانه نسبت به استخراج و اشتراک دانش کارکنانش اقدام می‌نماید.  توسعه مشارکت عمومی کارکنان در فرآیندهای سازمانی، توسعه یادگیری در سطح کارکنان، پرهیز از دوباره‌کاری، کاهش هزینه‌ها و... بخشی از ثمرات راه‌اندازی این سیستم می‌باشد.
وزارت راه و ترابری
دکتر جعفرپور- مدیر دانش اسبق وزارت راه و ترابری
آینده شرکت مشاوران توسعه آینده در حوزه مدیریت دانش بسیار درخشان است. این شرکت آغازگر خوبی برای مدیریت دانش در ایران بوده است.
راهداری و حمل و نقل جاده‌ای
دکتر فلاح کهن- مسئول مدیریت دانش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای

کادر مجرب و دانش آموخته شرکت مشاوران توسعه آینده با پیاده‌سازی سیستم مدیریت دانش و استقرار نرم‌افزار مرتبط به همراه ارائه بیش از ۱۶۰۰ نفر ساعت آموزش و ثبت ۱۸۰ بسته دانشی گامی بلند در جهت دستیابی به اهداف دانشی و ارتقاء بینش کارکنان سازمان برداشته است.
 
هلدینگ کشاورزی پارس
مهندس تهرانخواه- هلدینگ کشاورزی پارس
شرکت گسترش کشاورزی و دامپروری فردوس پارس با همکاری شرکت مشاوران توسعه آینده، توانست ضمن جمع‌آوری تجربیات مربوط به "طراحی و ساخت گلخانه‌ها" بستر نرم‌افزاری مناسبی را برای درج تجربیات جدید طراحی گلخانه‌ها ایجاد و مورد بهره‌برداری قرار دهد.
شرکت مادر تخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق (ساتکاب)
دکتر لطیفی- شرکت مادر تخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق (ساتکاب)
به دنبال گسترش فعالیت‌های شرکت ساتکاب، ایجاد بانک دانشی و آشنایی افراد با تکنیک‌های مدیریت دانش امری الزامی محسوب می‌شد که شرکت مشاوران توسعه آینده با ارائه خدمات تخصصی در این حوزه توانست ما را در این امر یاری کند.
هلدينگ میدکو

هلدینگ میدکو از اوایل دهه نود توسعه مدیریت دانش را با همکاری مشاوران توسعه آینده آغاز نمود. اجرای مدیریت دانش در میدکو با یک پروژه پایلوت در سطح ستاد آغاز شد و به سرعت در شرکت های زیرمجموعه توسعه پیدا...

شهرداری منطقه 10

امروزه گسترش فعالیت‌ها، تنوع و تعدد نیازهای زندگی شهری، فرصت اشتباه و اختراع دوباره چرخ را از سازمان‌های خدماتی گرفته است. هزینه تولید دوباره دانش و ریسک از دست دادن آن افزایش یافته و مدیریت...

پالایش نفت تهران

شرکت پالایش نفت تهران به عنوان یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین پالایشگاه‌های کشور از سال ۱۳۸۷ سفر مدیریت دانشی خود را با مشاوران توسعه آینده آغاز نمود. در آن سال‌ها بسیاری در مورد کارایی ا...

صنایع مس شهید باهنر

عدم مشارکت نیروی انسانی در فعالیت‌های مدیریت دانش به عنوان یکی از چالش‌های سازمانی شناخته شده است. لذا بسیاری از سازمان‌های کشور به هنگام پیاده‌سازی مدیریت دانش در سازمان خود با ای...

شرکت آب تهران در سال ۱۳۳۴ پس از ۹ سال مطالعه و اقدامات مختلف جهت تامین آب وتصفیه و توزیع آن رسما“ تاسیس و شروع به کار نمود، سپس  درســال ۱۳۴۳ قانون تاسیس وزارت آب وبرق به تصویب مجلس رسید و ...

مشاوران توسعه آینده به‌عنوان اولین مشاور و مجری طرح‌های مدیریت دانش در ایران
مشاوران با بیش از 15 سال تجربه و با پایبندی به اصول مشاوره مدیریت و مدل‌های مدیریت دانش به اولین و بزرگ‌ترین مجری طرح‌ها و سامانه‌های مدیریت دانش در ایران تبدیل شده است. ... بیشتر