معیارهای تجاری مدیریت دانش که آن را ارزشمند کرده، چیست؟ در این مطلب سعی داریم به یکی از مهمترین سؤالات در خصوص مدیریت دانش پرداخته و به بررسی نتایج بسیار جالب آن بپردازیم.
در تحقیق انجام شده توسط شرکت نوکو، 527 نفر از پاسخدهندگان (طیف گستردهای از مدیران دانش صنایع کوچک و بزرگ در شهرها و کشورهای مختلف) به سؤال زیر پاسخ دادند.
" تاکنون به چه مزایای ملموسی از مدیریت دانش دست یافتهاید؟"
در نمودار زیر، نتایج حاصل از این پرسش نمایش داده شده که ممکن است هنگام بحث در مورد مزایای مدیریت دانش با ذینفعان، برای شما مفید باشد.
ابتدا نتایج کلی در شکل بالا را بررسی خواهیم کرد. رایجترین مزیت، که توسط بیش از 3/4افرادی که پاسخ دادهاند مشخص شده، کاهش زمان برای یافتن اطلاعات است. اگرچه این یک مزیت نسبتاً کوچک و فنی است - شاید ارزش آن یک یا دو امتیاز از سایر مزایا کمتر باشد - اما باید در تمام برنامههای مدیریت دانش بهصورت مشترک وجود داشته باشد.
با این حال مزیت فوق شاید چندان برای مدیران ارشد قابل توجه نباشد؛ زیرا آنها نگران عدم دسترسی به موقع کارکنان به اطلاعات، نیستند.
لذا، چهار مزیت زیر به نقل از بیش از 100 پاسخدهنده، احتمالاً توجه مدیریت را به خود جلب میکنند:
• کاهش زمان برای شایستگی کارمندان جدید
• کاهش هزینههای پروژه یا عملیات
• کاهش زمان چرخه پروژه یا فعالیت
• بهبود رضایت مشتری
هر یک از این موارد باید قابل سنجش و ارزیابی باشند، با این شرط که پیش از استقرار مدیریت دانش در سازمان، معیارهای مناسبی را انتخاب کرده تا بتوانید تأثیر KM را پس از اجرای آن در سازمان خود، ارزیابی کنید.
مزایای مدیریت دانش حاصل از سطح بلوغ مدیریت دانش
در نمودار فوق، مزایا بر اساس درصد پاسخدهندگان، در 3 دسته تقسیمبندی و نمایش داده شده است که شامل موارد زیر میباشد:
• افرادی از سازمانهایی که به تازگی شروع به کار مدیریت دانش کردهاند.
• افرادی که در حال پیشبرد مدیریت دانش در سازمان خود هستند.
• افرادی که مدیریت دانش در سازمان آنها بهطور کامل پیادهسازی شده است.
توجه داشته باشید که مزیت "تسریع در یافتن اطلاعات" در کلیه مراحل بلوغ KM به چشم میخورد. با این حال، برخی از مزایای دیگر، از جمله بهبود نسبت سود/زیان مزایده، بهبود رضایت مشتری و کاهش هزینه پروژه، تنها زمانی که KM کاملاً پیادهسازی شده باشد، قابل توجه میشود. در نتیجه شاید نیاز است برای ملموس شدن این مزایای استراتژیک در سازمان، صبورتر باشید.
در انتهای این تحقیق، مزایای مدیریت دانش در صنایع مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. شاید در نگاه اول درک نمودار زیر کمی سخت باشد، اما حاوی اطلاعات زیادی است.
مزایای مدیریت دانش حاصل از دستهبندی صنایع
همانطور که میبینید، "کاهش زمان برای یافتن اطلاعات" یک مزیت عمومی است و تقریباً بیشترین سود را برای تمام بخشها به همراه دارد. همچنین "کاهش زمان برای شایستگی کارمندان جدید" یک مزیت مشترک برای همه بخشها به غیر از خدمات نظامی و اضطراری است.
سایر مزایا به تفکیک هر بخش به شرح زیر میباشد:
• ارتقاء رضایت مشتری مزیت اصلی برای شرکتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات از راه دور و شرکتهای حقوقی است.
• تسریع در انجام پروژهها، مزیت اساسی برای صنعت نفت و گاز است.
• اجرای پروژهها با کمترین هزینه، مهمترین مزیت برای حوزههای نفت و گاز، آب و برق و مهندسی ساختوساز است.
• مزیت موفقیت در مزایده برای خدمات حقوقی، ساختوساز و خدمات حرفهای مؤثر بوده است.